Makos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 6a

תוס' ד"ה אמר רבי יוסי

אמר רבי יוסי במה דברים אמורים בדיני נפשות – Rabi Yosi said; when were these words said, by capital cases

Summary:
According to רש"י it is only by דיני נפשות that we say נמצא א' מהן קרוב או פסול עדותן בטילה, because by דיני נפשות it says והצילו העדה. According to תוספות, by דיני נפשות the עדות of two is completely invalid if נמצא א' מהן פסול, therefore by three it is also עדותן בטילה; however by ממון where even by two it is not entirely בטל (since the remaining עד is מחייב a שבועה), therefore by three it is also not completely בטל, but rather תתקיים העדות בשאר.

[View / Print]

תוס' ד"ה אמר רבא

Rovo said, providing that they all testified within a 'kday dibur' - אמר רבא והוא שהעידו כולם בתוך כדי דיבור

Summary:
According to רש"י the qualification of רבא (that the testimony need be תוכ"ד), applies to the cases of עד שיזומו כולן and נמצא א' מהן קרוב או פסול. According to תוספות however it applies only to ע"ז , but not by נמצא א' מהן קרוב ופסול .

[View / Print]

תוס' ד"ה אלא

But now let the slain victim save the murderer - אלא מעתה הרוג יציל

Summary:
The הרוג is פסול להעיד either because he is a בעל דבר, or because he is a שונא.

[View / Print]

תוס' ד"ה נרבע

The Nirbah should save - נרבע יציל

Summary:
The question נרבע יציל is discussing a נרבע לרצונו who is פסול because he is a רשע, since there are other עדים who saw that he was נרבע לרצונו, therefore we say פלגינן דיבורא. Alternately the question of נרבע והרוג יציל is where the נרבע והרוג were related to the רובע והורג respectively.

[View / Print]

תוס' ד"ה היכי

How do we say it to them - היכי אמרינן להו

Summary:
The question of how to verify is regarding דיני ממונות, for by דיני נפשות we can know his intent, if he warned him or not.

[View / Print]

תוס' ד"ה לאסהודי

Did you come to testify - לאסהודי אתיתו

Summary:
The question of לאסהודי אתיתו או למחזי אתיתו is posed to the עדים כשרים (not the פסולים) and they are believed to say לאסהודי אתינן, for the logic supports them since all (the כשרים and the פסולים) came to testify

[View / Print]

תוס' ד"ה שמואל

Shmuel said, the ruling is like Rabi Yosi - שמואל אומר הלכה כרבי יוסי

Summary:
Initially we assumed that ר' יוסי maintains that a פסול voids the עדות even if he did not testify, however the conclusion is that a פסול voids the עדות only if he testifies even according to ר' יוסי (even if it was לאחר כדי דיבור).

[View / Print]