Home > Masechta Makos >
6b
Amud 6b
תוס' ד"ה היו
There were two people observing him from this window and two from this other window, etc. - היו שנים רואים אותו מחלון זה ושנים מחלון זה וכולי
Summary:
The correct גירסא (in our משנה) is שנים מחלון זה ושנים מחלון זה.
[View / Print]
תוס' ד"ה ואחד
And one, who was warning, in the middle - ואחד מתרה באמצע
Summary:
The משנה mentions the מתרה, either because it is he who brings about the מקצתן רואין אלו את אתו, or to negate the view of ר' יוסי who requires two עדים to be מתרה.
[View / Print]
תוס' ד"ה שמקצתן
When some of them see each other - שמקצתן רואין אלו את אלו
Summary:
Even the עדים who do not see each other are combined into one set together with those who saw each other.
[View / Print]
תוס' ד"ה הרי
These are considered as one testimony - הרי אלו עדות אחת
Summary:
Two sets of עדים who see each other are considered one set regarding קרוב או פסול, (that one disqualifies all) and regarding הזמה (they are not punished unless all were הוזם, and a הזמה of one עד disqualifies the entire עדות).
[View / Print]
תוס' ד"ה הוא
He and they are executed - הוא והן נהרגים
Summary:
According to the יש מפרשים the מתרה must be part of the עדות, therefore in order for the two כתי עדים to be combined it is necessary for the מתרה to see, or be seen by, the two כתי עדים, besides that we require that it should also be מקצתן רואין אלו את אלו. However תוספות disagrees and maintains that the מתרה need not be part of the עדות, and if he sees or is seen by the עדים they are מצטרף even if אין מקצתן רואין אלו את אלו.
[View / Print]
תוס' ד"ה לעדות
That an individual testimony is invalid - לעדות מיוחדת שהוא פסול
Summary:
עדות מיוחדת is when each עד sees the act from a separate window; however our משנה is discussing where two sets of (two) עדים see the act from two separate windows.
[View / Print]
תוס' ד"ה תניא
We also learnt this in a Braisoh - תניא נמי הכי וכולי
Summary:
The תנ"ה may be only for the פסוק (since the ruling can be derived from the משנה), or preferably it is for the ruling (which cannot be derived from the משנה) for there is no need to prove the פסוק (since there is no argument).
[View / Print]
תוס' ד"ה אמר
Rovo said; if they see the warner, or the warner, etc. - אמר רבא אם הן רואין את המתרה או המתרה וכולי
Summary:
רבא is referencing our משנה according to the מפרש (the עדים and the מתרה must always see each other), however according to תוספות (that seeing the מתרה is the equivalent of the עדים seeing each other), רבא is referencing the ברייתא.
[View / Print]
תוס' ד"ה או
Or the warner sees them; they are combined - או מתרה רואה אותן מצטרפין
Summary:
There are (outside) witnesses that the מתרה saw the עדים (otherwise the מתרה would not be believed).
[View / Print]
תוס' ד"ה בדיני
It is not valid by capital cases; however it is valid by monetary cases - בדיני נפשות הוא דלא כשירה הא בדיני ממונות כשירה
Summary:
We cannot compare ממונות to נפשות regarding an ע"א.
[View / Print]