Psochim
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 12b

תוס' ד"ה ניכול

We should eat the entire sixth hour - ניכול כולה שית

Summary:
The questioner never intended that the חמץ be burnt after חצות; rather he meant חמץ should be permitted up to slightly before חצות.

[View / Print]

תוס' ד"ה ולהך

And according to this view that a person errs an hour and somewhat, we should eat until the end of the fifth hour - ולהך לישנא דאדם טועה שעה ומשהו ניכול עד סוף חמש

Summary:
Everyone agrees that no one will mistake the seventh hour for the fifth hour; since בחמש חמה במזרח ובשבע חמה במערב.

[View / Print]

תוס' ד"ה בשית

In the sixth hour, the sun is positioned in a corner - בשית חמה בי קרנתא קאי

Summary:
Ordinary people may confuse the sixth and seventh hours but not עדים. Alternately those who maintain that people confuse the sixth and seventh hours disagree with אביי.

[View / Print]

תוס' ד"ה אימתי

When is this; not at the time of its eradication - אימתי שלא בשעת ביעורו

Summary:
רש"י maintains that בשעה שש (which is שלא בשעת ביעורו) there is a חיוב שריפה and after שש (which is בשעת ביעורו) then השבתתו בכל דבר; while תוספות maintains the opposite that בשעה שש (which is זמן ביעורו), then השבתתו בכל דבר and לאחר שש (which is שלא בשעת ביעורו) then אין ביעור חמץ אלא שריפה.

[View / Print]

תוס' ד"ה ארבע

The fourth hour is everyone’s mealtime - ארבע זמן סעודה לכל היא

Summary:
The concept of ארבע זמן סעודה לכל היא is relevant only concerning eating but not in other areas.

[View / Print]