However Terumah and Kodshim can make Tomei, items similar to themselves - אבל תרומה וקדשים עושין כיוצא בהן
Summary:
אוכל מטמא אוכל by קדשים is derived from חגי according to רש"י; according to תוספות it is derived from אשר יגע בכל טמא. Once we cannot say that אין אוכל מטמא אוכל is universal, we limit it only to חולין, but not to תרומה (or קדשים).
That there is liquid on the meat - דאיכא משקין בהדי בשר
Summary:
The ריב"א maintains that משקין טמאין can be מטמא even if they are פחות מרביעית. However to be מטמא the person who drinks them it needs to be a רביעית.
The ר"י maintains that משקין which are טמא מדאורייתא can be מטמא even בפחות מרביעית, however משקין which have no עיקר מדאורייתא (like סתם יינם), require a רביעית to be מטמא.
The ר"ת maintains that מדאורייתא a רביעית משקין is required to be מטמא אחרים, however מדרבנן it can be מטמא even בפחות מרביעית. According to the ר"ת there can be a שלישי בקודש either through עצים ולבונה or before the גזירה to make משקין a ראשון.
It should have read, ‘with meat and liquid’ - עם בשר ומשקין מיבעי ליה
Summary:
The rule of כל הפוסל את התרומה מטמא משקין להיות תחלה was instituted when they were גוזר the י"ח דבר. The statement of ר"ח סגן הכהנים that מימיהם של כהנים, refers (also) to a time which preceded the גזירות י"ח דבר therefore he could not say בבשר ומשקין שנטמאו בשני.