Psochim
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 18a

תוס' ד"ה הא

But it states that its flesh is Tomei - הא בשרה טמא קתני

Summary:
The מי חטאת can be מטמא as משקין even after the טומאה חמורה left, because initially it was מטמא as משקין (since it needs to be ראויין לשתיית אדם); as opposed to בשר הפורש מאמה"ח which is not מטמא אוכלין without הכשר שרץ, because initially it was only מעשה עץ and not considered אוכלין.

[View / Print]

תוס' ד"ה בטלו

They were nullified in her intestines - בטלו במעיה

Summary:
Regarding מי חטאת; before קידוש there is the issue of מלאכה (and חיותן בכלי), which renders it פסול, but not after קידוש where they become פסול (only) through היסח הדעת).

[View / Print]

תוס' ד"ה לא

We do not find Tum’oh which replicates itself - לא מצינו טומאה עושה כיוצא בה

Summary:
We derive that אין טומאה עושה כיוצא בה either from the word יטמא (according to רש"י) or from the words טמא הוא (according to תוספות).

[View / Print]

תוס' ד"ה רבינא

רבינא said, from the פסוק itself we know that you cannot say - רבינא אמר מגופיה דקרא לא מצית אמרת

Summary:
The repeated use of יטמא teaches us that אין טומאה עושה כיוצא בה.

[View / Print]

תוס' ד"ה ומה

And what if by a utensil which is מטמא liquids - ומה כלי שמטמא משקין

Summary:
The rule of אין טומאה עושה כיוצא בה does not indicate a weakness in the טומאה level of the מטמא. There is no פסוק that משקין הבא מחמת מת can be מטמא (only מחמת שרץ).

[View / Print]