Psochim
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 19b

תוס' ד"ה ונימא

And he should say; there is no Toom’oh of hands and utensils in the Beis HaMikdosh - ונימא אין טומאת ידים וכלים במקדש

Summary
According to ר"ע (that טומאת משקין לטמא אחרים דאורייתא) the משקין בית מטבחיא is מטמא even כלים. The גזירת י"ח דבר was (perhaps after רחס"ה, but) before the time of ר"ע.

[View / Print]

תוס' ד"ה תרוייהו

They were both decreed on the same day - תרוייהו בו ביום גזרו

Summary:
ר"ע was gratified that at the י"ח דבר they did not enact טומאת ידים במקדש, so why did he also not mention that they did not enact טומאת כלים במקדש ‘on that day’.

[View / Print]

תוס' ד"ה האי

This knife; what did it touch - האי סכין דנגע במאי

Summary:
The knife presumably did not come in contact with משקין.

[View / Print]

תוס' ד"ה אין

A vessel cannot be Mehtahmay a vessel - אין כלי מטמא כלי

Summary:
The needle was found in a muzzled cow which came from outside ירושלים.

[View / Print]

תוס' ד"ה הא

However, in a private domain a doubt would be Tohmay - הא ברשות היחיד ספיקו טמא

Summary:
It is seemingly necessary that we are discussing a רה"ר on account of טומאת ידים.

[View / Print]

תוס' ד"ה מכדי

Let us see; this needle is something which has no mind to be asked - מכדי האי מחט דבר שאין בו דעת לישאל הוא

Summary:
The exemption of אין בו דעת applies only to the דבר המתטמא not to the מטמא.

[View / Print]

תוס' ד"ה ואמר

And Rabi Yochonon said, etc. - ואמר רבי יוחנן וכולי

Summary:
Here it is more than טומאה הבא בידי אדם; since the כהן is holding the סכין even זעירי will agree that it is יש בו דעת לישאל.

[View / Print]