אף נערה המאורסה יהרג ואל יעבור – Also by a betrothed maiden;
he should be killed and not transgress
Summary:
The rule of יהרג ולא יעבר (concerning רציחה וגילוי עריות) is only when it is transgressed in an active manner; however if the transgressor is (totally) passive there is no דין of יהרג ואל יעבר.
לא אפשר ולא מיכוין כולי עלמא לא פליגי –
When it is not possible and he has no intent no one argues
Summary:
According to the ל"ק in a case of לא אפשר ולא מכוין then אביי ורבא agree that ר"ש is מתיר (and ר"י is אוסר according to רבא). According to the א"ד both ר"ש ור"י agree that לא אפשר ולא מיכוין is מותר. In the entire סוגיא there is no פסיק רישיה. The term לא אפשר means it is very difficult not to do it (but not that it is impossible not to do it).
Summary:
אביי assumes that according to ר"י the deciding factor whether a הנאה הבאה לאדם בע"כ is מותר depends whether it is אפשר (then it is אסור) or לא אפשר (then it is מותר, for לא אפשר is more lenient than אפשר); however מתכוין or לא מתכוין is irrelevant.