Psochim
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 33a

תוס' ד"ה ומינה

And from it; just as Terumah is with a K’zayis - ומינה מה תרומה בכזית

Summary:
Since the חיוב מיתה by מעילה is only by אכילה [exclusively (but not by איסור הנאה)], which we derive from תרומה, therefore we must assume דון מינה ומינה.

[View / Print]

תוס' ד"ה אף

M’eeloh is also by a K’zayis - אף מעילה בכזית

Summary:
The רבנן should agree that מעילה requires a כזית (from the גז"ש חטא חטא מתרומה).

[View / Print]

תוס' ד"ה נתכוין

He intended to cut the unattached and he cut the attached - נתכוין לחתוך את התלוש וחתך את המחובר

Summary:
If one was נתכוין to do a דבר האסור (on שבת) and instead he accidentally did another דבר האסור he is פטור since his intent was not fulfilled. He is פטור also even in a case where it was נתכוין להיתר ונמצא אסור.

[View / Print]

תוס' ד"ה תתן

You should give it to him; but not to his fire - תתן לו ולא לאורו

Summary:
We derive from תתן (or ונתן) that איסוה"נ cannot become תרומה and we derive from לו that it must be ראוי לאכילה (and not merely for fuel).

[View / Print]