Shabbos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 14b

תוס' ד"ה כיון

Since this was decreed first, why do we need more - כיון דהך גזור ברישא הא תו למה לי

Summary:
The חכמים do not enact a גזירה for a מילתא דלא שכיחא, however once it is enacted it applies even to a מילתא דלא שכיחא. The גזירה of ידים מחמת ספר is in effect even after the גזירה of סתם ידים regarding a מילתא דלא שכיחא.

[View / Print]

תוס' ד"ה סמי

Remove Tvul Yoim from here - סמי מכאן טבול יום

Summary:
We retain טבול יום (which is פוסל תרומה מדאורייתא) in the משנה (where all the others are פוסל תרומה only מדרבנן as part of the י"ח דבר), but we remove it from the י"ח דבר.

[View / Print]

תוס' ד"ה משקין

Liquids which ‘come’ because of a Sheretz - משקין הבאים מחמת שרץ

Summary:
ר"ע maintains טומאת משקין לטמא אחרים דאורייתא.

[View / Print]

תוס' ד"ה דכתיב

As it is written; ‘and all liquids which are drunk’ - דכתיב וכל משקה אשר ישתה

Summary:
We cannot say דיו so that משקין מחמת שרץ should be a שני, since we know anything which touches a שרץ is always a ראשון.

[View / Print]

תוס' ד"ה אלא וכו' ידים

Rather by liquids which become because of hands - אלא במשקין הבאין מחמת ידים

Summary:
The גזירה of כל הפוסל את התרומה מטמא משקין להיות תחלה is identical to the גזירה of האוכלין וכו' שנטמאו במשקין טמאין מחמת פוסלי תרומה.

[View / Print]

תוס' ד"ה אלא וכו' שרץ

Rather by liquids which become because of a Sheretz - אלא במשקין הבאים מחמת שרץ

Summary:
משקין שנטמאו מחמת ידים are also מטמא כלים מדרבנן. Conversely even משקין שנטמאו בשרץ (which are טמא מה"ת) are מטמא כלים only מדרבנן

[View / Print]

תוס' ד"ה שמאי

Shammai and Hillel decreed - שמאי והלל גזור

Summary:
It is preferable to leave an unqualified statement as is without modifying it.

[View / Print]

תוס' ד"ה ואילו

However, Shammai and Hillel only argued regarding three matters exclusively - ואילו שמאי והלל לא נחלקו אלא בג' דברים בלבד

Summary:
It is not considered an argument when one relents immediately, but not if he agrees only on the next day.

[View / Print]