Shabbos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 15b

תוס' ד"ה אתו

They came and decreed on the earth to be burnt - אתו אינהו גזור אגושא לשרוף כולי

Summary:
The answer regarding כלי זכוכית may be only למסקנא that מתחלה גזרו לתלות ואח"כ לשרוף (since we are שורף for כלי זכוכית by a טומאה מתוכן), or the answer could have been given initially if we are גורס that מתחלה לא קבלו ואח"כ קבלו.

[View / Print]

תוס' ד"ה ואאוירא

And for the air; to be suspended - ואאוירא לתלות

Summary:
The משנה which states that ארץ העמים is not מטמא באהל can be understood; a. he brought the עפר into א"י, b. it is according to ר"ש, or c. it was before גזירת אוירה.

[View / Print]

תוס' ד"ה על ששה

For six doubts we burn - על ששה ספקות שורפין

Summary:
The משנה enumerates only the ספיקות ששורפין עליהן תרומה which were instituted in אושא.

[View / Print]

תוס' ד"ה על ספק

On a doubt of a Bais Ha’pras - על ספק בית הפרס

Summary:
By a שדה שאבד בה קבר, which is a ספיקא דאורייתא, the חכמים would not have ruled ברה"י תולין.

[View / Print]

תוס' ד"ה ועל בגדי

And on the garments of an ignoramus - ועל בגדי עם הארץ

Summary:
בגדי ע"ה are טמא because they are like זבין except for טומאת היסט ומדרס.

[View / Print]

תוס' ד"ה ועל ספק

And on a doubt of human urine next to animal urine - ועל ספק מי רגלי אדם שכנגד מי רגלי בהמה

Summary:
According to רש"י the case of מי רגלי וכולי is a ס"ס, however according to תוספות there is only one ספק since the contrast to מי רגלי בהמה assures us that it is מי רגלי אדם.

[View / Print]

תוס' ד"ה אלמה

Why did we learn, these obstruct in utensils - אלמה תנן אלו חוצצין בכלים

Summary:
The משנה (especially the סיפא) cannot be discussing טבילה for purchases מן הנכרי.

[View / Print]

תוס' ד"ה ורבי

And it is Rabi Meyer who says, everything follows the ‘underpinning’. - ורבי מאיר היא דאמר הכל הולך אחר המעמיד

Summary:
There are different types of דבר המעמיד.

[View / Print]

תוס' ד"ה וחכמים

And the scholars purify it - וחכמים מטהרין

Summary:
תוספות assumes that there is no dispute between ר"מ וחכמים whether it is a סתימה מעלייתא or not, rather the dispute is whether הולך אחר המעמיד, while the רשב"ם maintains that all agree הולכין אחר המעמיד, and the dispute is whether it is a סתימה מעלייתא or not.

[View / Print]