Since it is possible to do like Shmu’ail, they are believed - כיון דאפשר למיעבד כשמואל מהימני
Summary:
The (theoretical) גזירה of תרומה טהורה ביד ישראל may apply to תרומת מעשר (according to the ר"י) or it may not since the חברים (who receive the מעשר) are honest (the מהר"ם and ריב"א).
Perhaps it will linger by him so it will come to a mishap - דילמא משהי ליה גביה ואתי ביה לידי תקלה
Summary:
גידולי תרומה טמאה according to רש"י remains תרומה טמאה, and according to תוספות it becomes תרומה טהורה. The longer the תרומה is held the greater the חשש of תקלה.
It is understood according Rabi Meyer, however according to Rabi Yoh’see there are seventeen - הניחא לרבי מאיר אלא לרבי יוסי שבסרי הויין
Summary:
רש"י and תוספות agree that אין פולין ואין קורין are counted as two. However רש"י does not include לא יאכל זב עם הזבה, while תוספות does, and therefore he combines either אוכל ראשון ואוכל שני or הבא ראשו and טהור שנפלו, as one.
Summary:
The qualification that ב"ש decreed only on מלאכות for which one is חייב חטאת בשבת is in those cases where there is no actual work (like אין שורין), however when the נכרי is doing work בידים (like אין מוכרין) which is אסור for a ישראל, there is no such qualification.
We do not give hide to a tanner, and Bais Hilel permit it - אין נותנין עורות לעבדן ובית הלל מתירין
Summary:
The ר"ת wanted to permit a נכרי contractor to work on שבת , but he did not follow his own ruling. The ר"י differentiated between תלוש, where there is no publicity and it is מותר, and מחובר, where there is publicity so it is אסור. The תו"י qualified that by a שדה it is מותר, since it is common to let it out to sharecroppers.