Shabbos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 18b

תוס' ד"ה ולבית

And according to Bais Shammai, even if it does not do an action - ולבית שמאי אף על גב דלא קעביד מעשה וכולי

Summary:
שביתת כלים is relevant only to the כלים which perform the task (albeit passively), but not to the כלים on which the task is being performed.

[View / Print]

תוס' ד"ה דמפקרא

That he abandons them - דמפקרא להו אפקורי

Summary:
There is no איסור of שביתת כלים by גיגית ונר, etc., because presumably he is מפקיר them and there is no other viable option; this does not apply to שביתת בהמתו when renting to a נכרי.

[View / Print]

תוס' ד"ה לא

A baker should not fill, etc. - לא ימלא נחתום כולי

Summary:
When things are heated on a low flame (even) for an extended period there is the חשש of חיתוי.

[View / Print]

תוס' ד"ה גזירה

An injunction; perhaps he will stoke - גזירה שמא יחתה

Summary:
There is a much greater concern of שמא יחתה when the food is directly on the fire.

[View / Print]

תוס' ד"ה דילמא

Perhaps he will stir it - דילמא מגיס בה

Summary:
According to רש"י he is מבשל if he is מגיס, and according to תוספות he is צובע.

[View / Print]

תוס' ד"ה ביורה

By a pot which is removed and sealed - ביורה עקורה וטוחה

Summary:
There is a greater concern for שמא יחתה than for שמא יגיס.

[View / Print]

תוס' ד"ה בשיל

Cooked and not cooked; it is forbidden - בשיל ולא בשיל אסור

Summary:
בשיל ולא בשיל is cooked less than כמאכל בן דרוסאי.

[View / Print]

תוס' ד"ה האי

This meat of a kid goat, and it is sealed - האי בישרא דגדיא ושריק

Summary:
One may not roast (ע"ש עם חשיכה) a ברחא ולא שריק even if it is raw.

[View / Print]

תוס' ד"ה התם

There, where the meat is on the coals - התם בבשרא אגומרי

Summary:
According to רב אשי the משנה of אין נותנין פת and משלשלין is in a case of an open oven which is similar to בשרא אגומרי and there is the חשש of שמא יחתה.

[View / Print]

תוס' ד"ה ולא

And he should not lend him, etc. unless he will reach his house - ולא ישאילנו כולי אלא כדי שיגיע לביתו

Summary:
We are not discussing utensils for it is always אסור to lend them to a נכרי (according to ב"ש) because of שביתת כלים. We are discussing lending clothes, which one is forbidden if the נכרי does not reach his house before שבת, because he may be mistaken for a שליח of the ישראל to carry on שבת.

[View / Print]