Summary:
We would rather mention ידיעות (than העלמות) either because the ידיעות קמייתא are a חידוש or because the ידיעות בתרייתא cause the חיוב קרבן. Wherever possible we would prefer to mention a differentiation based on cases, rather than merely a differentiation based on ידיעות.
The appearances’ of leprosy, etc. - מראות נגעים וכולי
Summary:
It is appropriate to use the masculine form for מראות. Our משנה (in שבועות) discusses only the white מראות נגעים (even though there are other מראות).
There, where it is not עיקר שבת; he teaches the חיובי but not the פטורי, etc. - התם דלאו עיקר שבת הוא חיובי תני פטורי לא תני
Summary:
The מקשן knew that דומיא דמראות נגעים קתני; he mentioned התם דלאו עיקר שבת so therefore חיובי קתני פטורי לא קתני, only because he started answering הכא עיקר שבת therefore תנא חיובי ופטורי. The question of 'מ"ש הכא' is that in מס' שבת it should only state 'ב' שהן ד' (and no more).
But the משנה states יציאות, etc. - והא יציאות קתני
Summary:
It is possible to have ב' שהן ד' בפנים and ב' שהן ד' בחוץ including only הוצאה (according to שיטת ריב"א); provided that we can count all the פטורים.
Are we not discussing a case where he brought it from the רה"ר to the רה"י, etc. - מי לא עסקינן דקא מעייל מרשות הרבים לרשות היחיד
Summary:
The משנה when it states המוציא מרשות לרשות includes הכנסה; otherwise it would state המוציא לרה"ר. The משנה includes the תולדה of הכנסה only, because it required no elaboration.
And he explains הכנסה immediately - וקמפרש הכנסה לאלתר
Summary:
One cannot infer that הכנסה נמי הוצאה קרי לה for otherwise there is no ב' שהן ד' בפנים ובחוץ, either because there can be 'ב' שהן ד; or that our משנה is no more proof than the משנה in שבועות.
Summary:
רש"י explains that רשויות שתים means that there are two רשויות, while the ריב"א maintains that [יציאות which means] the רשויות of שבת can cause ב' שהן ד' (איסורים) בפנים וב' שהן ד' בחוץ.