He was reading a scroll while sitting on a threshold - היה קורא בספר על האסקופה
Summary:
According to רבא who maintains that בכרמלית אין גוזרין גזירה לגזירה, this דין of היה קורא על האסקופא, will apply to all objects not only for a ספר. On the other hand, even a ספר מכתבי הקודש, is permitted to be retrieved, only when he is in a כרמלית ואוגדו בידו.
A walnut floating on water ןs not considered to be at its proper resting position - אגוז על גבי מים לאו היינו הנחתו
Summary:
A ship is not a חצר מהלכת because it is similar to יד.
Placing a walnut in water is not a proper הנחה, since in the משכן we do not find such an unusual הנחה.
The איבעיא of רבא is not if the אגוז is ‘at rest’, but whether this is דרך הנחתו.
Any article which is at rest upon another object, in which the latter is moving, is not considered completely ‘at rest’.
ריב"נ says, both of them, etc. - רבי יוחנן בן נורי אומר שניהם כולי
Summary:
Oil is considered a משקה in the sense that if a שני לטומאה (besides a טבול יום) touches it; the oil becomes a ראשון לטומאה and can be מטמא other אוכלין ומשקין.
It is understandable according to בן עזאי, for he maintains that walking is similar to standing - בשלמא לבן עזאי מהלך כעומד דמי
Summary:
According to בן עזאי, who maintains מהלך כעומד דמי, nevertheless מעביר ד"א ברה"ר is חייב. According to the תלמוד ירושלמי he is חייב only if 'קפץ מתחילת ד' ועד סוף ד. According to the תלמוד בבלי, he is חייב even in a regular case of מעביר ד"א.
There is a question as to what the הלכה would be according to בן עזאי if one actually stopped בתוך ד"א, or did not stop לאחר ד"א; the resolution of which, is dependent on, in what manner the הללמ"מ negates the concept of מהלך כעומד דמי.