Shabbos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 75b

תוס' ד"ה אין

There is no tanning by food - אין עיבוד באוכלין

Summary
It is forbidden to overly salt food מדרבנן on שבת and יו"ט.

[View / Print]

תוס' ד"ה השף

One who rubs between the pillars on Shabbos is liable - השף בין העמודים בשבת חייב

Summary:
השף בין העמודים means smoothing out the leather on the pillars (ר"ח), or smoothing the ground between the pillars (רש"י).

[View / Print]

תוס' ד"ה והמסתת

And one who chisels a stone, etc. is liable for ‘striking with a hammer’ - והמסתת את האבן כולי חייב משום מכה בפטיש

Summary:
Beautifying a functional item is חייב only for מכה בפטיש.

[View / Print]

תוס' ד"ה הרי

‘These are’; to exclude from Rabbi Eliezer who holds one liable for a Tuldoh in the place of an Ahv - הרי אלו לאפוקי מדרבי אליעזר דמחייב אתולדה במקום אב

Summary:
We can interpret the משנה of העושה מלאכות הרבה וכולי to mean he did many תולדות of one אב, therefore our משנה teaches that even when transgressing an אב and its תולדה, he is still only חייב one חטאת.

[View / Print]

תוס' ד"ה חסר

‘Less one’; to exclude from Rabi Yehudoh - חסר אחת לאפוקי מדרבי יהודה

Summary:
Occasionally, even when the word אלו or a number is mentioned the תנא may not list all the items if they are somewhat different from the entire grouping.

[View / Print]

תוס' ד"ה לאפוקי

To exclude Asheyroh wood - לאפוקי עצי אשרה

Summary:
Why cannot we assume that ר"פ agrees with ר"י that it is the דרך to be מצניע ע"ז?

[View / Print]

תוס' ד"ה הא

This is not according to Rabi Shimon - הא דלא כרבי שמעון

Summary:
ר"ש maintains that anything which is דרכו להצניע, only those people for whom this amount is significant are חייב but not for עשירים. All agree that if one was מצניע, he is חייב בכ"ש regardless.

[View / Print]