Shabbos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 9b

תוס' ד"ה לא

A person should not sit down before the barber close to מנחה until he davens מנחה, etc. - לא ישב אדם לפני הספר סמוך למנחה עד שיתפלל

Summary:
On ערב שבת ויו"ט one may not eat מן המחנה ולמעלה even if he was מתפלל מנחה.

[View / Print]

תוס' ד"ה ואם

And if they began, they are not required to interrupt - ואם התחילו אין מפסיקין

Summary:
The ruling of אם התחילו אין מפסיקין applies even if התחילו באיסור.

[View / Print]

תוס' ד"ה אין

There is no requirement to interrupt - אין מפסיקין

Summary:
אין מפסיקין is only if there is time remaining (after the meal) to daven מנחה.

[View / Print]

תוס' ד"ה לימא

Shall we say that it will be a refutation to ריב"ל, etc. - לימא תהוי תיובתא דר' יהושע בן לוי

Summary:
ריב"ל maintains that אם התחילו (באיסור) מפסיקין; our משנה maintains that even if התחילו באיסור nevertheless אין מפסיקין

[View / Print]

תוס' ד"ה בתספורת

By the haircut of בן אלעשה, etc. - בתספורת של בן אלעשה כולי

Summary:
A סעודה קטנה is permitted סמוך למנחה גדולה and אם התחילו אין מפסיקין until the זמן מנחה is about to be over. סמוך למנחה קטנה a סעודה קטנה is אסור and מפסיקין even if התחילו.

[View / Print]

תוס' ד"ה הא

This is for us and that is for them - הא לן והא לאו

Summary:
The בני בבל would travel to א"י to study and conversely the בני א"י would travel to בבל to study, therefore the אמוראים would advise the ‘foreign’ students how to conduct themselves according to their custom.

[View / Print]

תוס' ד"ה למאן

According to the one 'ho maintains תפלת ערבית is voluntary, we do not trouble him - למאן דאמר תפלת ערבית רשות לא מטרחינן ליה

Summary:
מעריב is a מצוה but not an obligation. One is not permitted to be מבטל תפלת ערבית בחנם unless there is שום צורך.

[View / Print]