Shabbos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 95a

תוס' ד"ה החולב

One who milks; it is because of threshing - החולב משום דש הוא

Summary:
חולב is a תולדה of דש according to ר"י who maintains יש דישה שלא בגידולי קרקע.

[View / Print]

תוס' ד"ה המכבד

One who sweeps and one who settles the dust - המכבד והמרבץ

Summary:
The חכמים and ר"א argue whether מרבץ is a פסי"ר, we follow ר"ש regarding אין מתכוין, regardless whether he maintains מרביץ is פסי"ר, or not.

[View / Print]

תוס' ד"ה והרודה

And one who removes honeycombs - והרודה חלות דבש

Summary:
One may be רודה חלות דבש on יו"ט (מה"ת) unless the honey is spoiled or אסור בהנאה. One may not build on יו"ט because it is עובדא דחול.

[View / Print]

תוס' ד"ה שרא

He permitted spraying in M’chuzoh - שרא זילחא במחוזא

Summary:
There is no אשוויי גומות by stone floors when spraying but there can be אשוויי גומות when washing the stone floors. Alternately there is no difference between spraying and washing, however by a stone floor it is a שבות חמור according to ר"א, which is אסור even במקדש.

[View / Print]

תוס' ד"ה והאידנא

And now that we are established according to Rabi Shimon it is permitted even initially - והאידנא דקיימא לן כרבי שמעון שרי אפילו לכתחלה

Summary:
The בה"ג permits sweeping with a broom while the ר"י prohibits it because it is moving מוקצה, making it a כלי שמלאכתו לאיסור, thus explaining why it cannot be moved מחמה לצל.

[View / Print]

תוס' ד"ה ורמינהו

And there is a contradiction; Rabi Shimon says there is no difference between a perforated, etc. - ורמינהו רבי שמעון אומר אין בין נקוב כולי

Summary:
תוספות offers three explanations of אין בין נקוב לשאינו נקוב אלא וכולי according to the הו"א that it contradicts our משנה. A. that they are both considered either תלוש or מחובר depending on which is more strict; B. they are both considered מחובר; C. that regarding פאה מעשר וכלאים they are not regarded as שדך.

[View / Print]