Shabbos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 95b

תוס' ד"ה ומודה

And Rabi Shimon agrees that if it was punctured sufficiently to make it Toh’hoir - ומודה רבי שמעון שאם ניקב בכדי טהרתו

Summary:
The rule that we consider it מחובר if it was ניקב בכדי טהרתו is only regarding vessels that are designated for food, but not for vessels which are designated for drink.

[View / Print]

תוס' ד"ה טהור מלקדש

It is eliminated from having the Chah’tos waters sanctified in it - טהור מלקדש בו מי חטאת

Summary:
A כלי which is מיוחד למשקין is certainly not מקבל טומאה if it is ניקב ככונס משקה.

[View / Print]

תוס' ד"ה טהור מלהכשיר

It is eliminated from preparing the seeds - טהור מלהכשיר בו זרעים

Summary:
A כלי חרס requires a hole in order to be considered attached to the ground.

[View / Print]

תוס' ד"ה ניקב

If it was punctured so pomegranates fall out; it is completely Toh’hoir - ניקב כמוציא רימון טהור מכלום

Summary:
תוספות maintains that a כלי שניקב כמוציא רימון is not fit to be used as a גיסטרא, while רש"י maintains it can if it is tilted on its side.

[View / Print]

תוס' ד"ה שמא

Perhaps you only heard this when it is surrounded by a sealed cover - שמא לא שמעת אלא במוקף צמיד פתיל

Summary:
The common term כלי חרס rejects the concept of מיוחד לרימונים. Rovo could not have assumed that רב אסי is referring to הכשר זרעים since he mentions כלי חרס (and not כלי עץ), and רבא maintains הכשר זרעים is כשורש קטן

[View / Print]