Bovo Basra
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 13b

תוס' ד"ה שמע

It can be derived from here that there is no rule of גוד או אגוד, etc. - שמע מינה דלית דינא דגוד או אגוד

Summary:
The implication of the גמרא is that even if the עבד would offer money presently to the master, he could not buy himself out through גא"א.

[View / Print]

תוס' ד"ה אם

If he intended it to be rented out, etc. - אם עשאן לשכר כולי

Summary:
One can coerce his partner to rent out something and divide the income when it is not profitable (for one party) to be used personally, regardless of what the original intent was.

[View / Print]

תוס' ד"ה ואי

– And if you assume that there is no rule of גא"א, then even by two scrolls, etc. - ואי סלקא דעתיך לית דינא דגוד או אגוד אפילו בשתי כריכות כולי

Summary:
The purported proof of אביי assumed that the ב' כריכות were different ספרים and only one wanted to divide. There is no גא"א if תרווייהו צריכי להאי וכו'.

[View / Print]

תוס' ד"ה מדביק

A person may attach together as one; תורה נביאים and כתובים, etc. - מדביק אדם תורה נביאים וכתובים כאחד

Summary:
One may not place a נ"ך scroll on top of a תורה scroll; but if it is all one scroll there is no concern that the נ"ך is atop of the תורה.

[View / Print]

תוס' ד"ה רבי יהודה

ר"י says, תורה by itself - רבי יהודה אומר תורה בפני עצמה

Summary:
We do not include the entire תנ"ך in one scroll; so that it should not appear as if it is all תורה or all נביאים (when in fact it is a combination).

[View / Print]

תוס' ד"ה ומסיים

And he finishes at the bottom and begins at the top - ומסיים מלמטה ומתחיל מלמעלה

Summary:
According to רש"י and the ר"י one may conclude a ספר at the bottom of a column provided he leaves four lines on the top (only by a ס"ת according to the ר"י). According to the ריצב"א only a נביא may end at the bottom but not a ס"ת.

[View / Print]

תוס' ד"ה ועושה

And he leaves in the beginning enough to roll around the shaft and at the end enough to encircle - ועושה בראשו כדי לגול עמוד ובסופו כדי היקף

Summary:
רש"י maintains that the גלילה is מתחילתו לסופו, the ר"י maintains מסופו לתחלתו, the רשב"א distinguishes between a complete תנ"ך , which is מתחילתו לסופו otherwise מסופו לתחלתו.

[View / Print]