He began with a pit an ended with a wall - פתח בבור וסיים בכותל
Summary:
The question of 'וליתני מבורו', according to רש"י is asked after the answer of 'מכותל בורו שנינו'; while according to תוספות, if anything, it is asked in conjunction and as an elaboration of the initial question פתח בבור וסיים בכותל.
We learned; from the wall of his pit - מכותל בורו שנינו
Summary:
Once we interpret מכותל to mean מכותל בורו and it teaches us that אסור לסמוך, it is understood that the גמרא cannot ask וליתני מבורו, since we would not know that אסור לסמוך. However according to אביי it may be possible to ask 'וליתני וכו (but six טפחים).
Abayay said; he may place it near since it is not designated for pits - אביי אמר סומך דהא אינה עשויה לבורות
Summary:
The חיוב of distancing is only if one is directly מזיק his neighbor, but if he is causing that the neighbor needs to take precautions not be מזיק him, there is no הרחקת נזיקין.
-
This is how it is written in older texts… - הכי גרסינן
בספרים ישנים סלע הבא בידים כולי וזה מרחיק ג
טפחים וסד בסיד
Summary:
According to the ספרים ישנים the question is on אביי and the discussion why mention בא בידים is ancillary. According to the יש ספרים the question is on רבא and the discussion of בא בידים is central. The ר"ת ור"י dispute whether there is a difference regarding לסמוך between בא בידים and לא בא בידים.
One distances the Gefes, etc.; the reason is because there is a wall, etc. - מרחיקין את הגפת כולי טעמא דאיכא כותל כולי
Summary:
One may not place גפת, etc. on the property line (according to רבא) either because it ruins the ground (for building a wall), or because he may not remove it promptly (ר"י). רבא does not necessarily employ the reasoning of כל מרא ומרא (according to the רבנן).