But now, a חזקה without an accompanying claim, etc. - אלא מעתה חזקה שאין עמה טענה כולי
Summary:
The question אלא מעתה חזקה, can be understood in two ways. A. It should be considered as a מחילה, on part of the מערער. B. If the מחזיק claims מפלניא זבנתה דזבנה מינך, he should be believed even if it was not קמה דידי and also not דר ביה חד יומא.
The סוגית הגמרא that states כיון שנגח ג' נגיחות יצא מחזקת תם, can either go according to the מ"ד of לאיעודא תורא, and it was not said by the הולכי אושא; or it was said by the הולכי אושא and even the מ"ד of לאיעודי גברא, does not require that the owner should be a מועד לעבור בהתראות.
But now, a protest not in his presence should not be a protest - אלא מעתה מחאה שלא בפניו לא תהא מחאה
Summary:
The question אלא מעתה מחאה is that since a העדאה שלא בפניו is not a העדאה therefore a מחאה שלא בפניו should not be a מחאה and consequently the חזקה שלא בפניו should not be a חזקה.
But perhaps the פסוק is merely telling us good advice - ודלמא עצה טובה קא משמע לן
Summary:
The ר"ח maintains that חזקת ג' שנים is derived from the fact the ירמיהו told the people to buy fields in the ninth year in order that they will establish a חזקה before the גלות in the eleventh year. According to our understanding, תוספות states that אביי could have refuted of רב יוסף; that perhaps there was not even a year between the נבואה and the גלות.