Bovo Basra
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 39b

תוס' ד"ה לית א

There is no concern of לשון הרע, etc. - לית בה משום לישנא בישא

Summary:
Something said in the presence of three is publicized (except for a loan, since he borrows secretly).

[View / Print]

תוס' ד"ה לית ב

There is no concern of לשון הרע, etc. - לית בה משום לישנא בישא

Summary:
There is no ל"ב (even) to the gossiper (when what he is saying has a dual meaning), if he said it in the presence of three people.

[View / Print]

תוס' ד"ה מאן

The one who said, ‘in the presence of two’, maintains מחאה שלא בפניו לא הוי מחאה, etc. - מאן דאמר בפני ב' קסבר מחאה שלא בפניו לא הוי מחאה

Summary:
רבא maintains מחאה בפני ב and nevertheless maintains מחאה של"ב הויא מחאה, which is contradictory according to this interpretation.

[View / Print]

תוס' ד"ה סהדותא

We require testimony - סהדותא בעינן

Summary:
The מ"ד of מחאה בפני שנים maintains that it will reach the מחזיק even if he tells one person; the מ"ד בפני שלשה maintains that it will not be publicized unless it is בפני שלשה.

[View / Print]

תוס' ד"ה כיון

Since he was מוחה the first year he is not required to be מוחה again - כיון שמיחה שנה ראשונה שוב אין צריך למחות

Summary:
שוב א"צ למחות means that he need not be מוחה until three years have passed.

[View / Print]

תוס' ד"ה וצריך

And it is necessary to protest at the end of each three years - וצריך למחות בסוף כל ג

Summary:
A מחאה must be made every three years for otherwise that מחזיק will not keep the שטר. The הלכה however (according to תוספות) is that it is not necessary.

[View / Print]

תוס' ד"ה וצריך

And it is necessary to protest at the end of each three years - וצריך למחות בסוף כל ג

Summary:
A מחאה must be made every three years for otherwise that מחזיק will not keep the שטר. The הלכה however (according to תוספות) is that it is not necessary.

[View / Print]

תוס' ד"ה מחאה

A מחאה is in the presence of two and it is not necessary to say, ‘write it’ - מחאה בפני שנים ואין צריך לומר כתובו

Summary:
The written מחאה is effective either because it is a תק"ח or because עדים may submit their testimony בכתב. The חידוש of אצ"ל כתובו is that it is not מיחזי כשקרא.

[View / Print]