Bovo Kammo
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 19b

תוס' ד"ה אבל

However, if a person tied it he is liable - אבל קשרו אדם חייב

Summary:
The דליל damaged after it came to rest, and the owner of the דליל is liable if he did not store it properly.

[View / Print]

תוס' ד"ה אלא

Rather our Mishna is where he flung it - אלא מתניתין בדאדייה אדויי

Summary:
In the משנה the דליל is הפקר, or the בעל הדליל is an אנוס, therefore the בעל התרנגול pays a ח"נ for צרורות.

[View / Print]

תוס' ד"ה וכי

And when was the ruling of Rav Huna stated; it was a general statement - וכי אתמר דרב הונא בעלמא אתמר

Summary
רש"י maintains that by אדייה אדויי the קושר הדליל is פטור (for no one was נתקל בבורו), while תוספות maintains that the קושר הדליל is also חייב since it is אשו.

[View / Print]

תוס' ד"ה נקשר

If it became entangled on its own he is exempt - נקשר מאליו פטור

Summary:
The בעל התרנגול is not liable for the בור that the תרנגול made, for it is excluded by the לימוד of איש בור ולא שור בור.

[View / Print]

תוס' ד"ה קשרו

A person tied it; he is liable - קשרו אדם חייב

Summary:
According to רש"י the קושר is חייב only if he acquired it, while תוספות maintains that even if he only placed it במקום התורפה, nevertheless he is חייב, because בור does not require an owner.

[View / Print]

תוס' ד"ה וחזיר

And a hog who ate a piece of meat - וחזיר שאכל חתיכה של בשר

Summary:
A חזיר usually does not eat meat, except for נפלים meat which is tender.

[View / Print]