Summary:
שור (which is רגל) precedes בור, since the term שור precedes בור. Similarly מבעה (which is אדם) precedes הבער since it precedes it in the לא הרי; or since the term אדם as a גנב precedes הבער.
לא הרי השור כהרי המבעה – The שור is not similar to the מבעה
Summary:
In our משנה the term לא הרי means we cannot derive the second from the first because the second is more קל than the first. By a צד השוה the term לא ראי זה means that the חומרא of the second is not the cause for the rule since the first does not possess it.
ולא זה וזה שיש בהן רוח חיים כהרי האש – And these two, which possess a spirit of life, are not comparable to fire
Summary:
כח אחר מעורב בו is to be considered as a קולא by אש (relative to שור).
The other three אבות cannot be derived from בור since תחילת עשייתו לנזק.
The (purpose of the) לא הרי in the משנה is להגדיל תורה ויאדיר.
Our משנה maintains עונשין ממון מן הדין.
ולרבי אליעזר אמאי קרי ליה אב – And according to רבי אליעזר why does he call it an אב
Summary:
The first answer of תוספות maintains that it is not necessary to warn a תולדה through the אב. However if it is warned through an אב, it must be the correct אב. The second answer of תוספות maintains that it is necessary to warn a תולדה through the אב (which is the answer of the גמרא).