And what if by small jugs which are undefiled by a Zohv - ומה פכין קטנים שטהורין בזב
Summary:
פכין קטנים do not have טומאת מגע זב even through his hair since there can be no מגע בשר there is no טומאה by hair either, and therefore by extension there is no טומאת היסט. Something which is generally opened eventually is considered בא לכלל מגע (but not something which an individual intends to open). We actually derive מפץ from a צד השוה of פכין קטנים and שאר כלים. Large פכין are not מטמא במדרס.
And he uses it both for טומת ערב and also for טומאת שבעה, etc. - וקמייתי ליה בין לטומאת ערב בין לטומאת שבעה
Summary:
A מפץ of שיפה וגמי has no טהרה במקוה and therefore cannot become an אב הטומאה and טומאת שבעה cannot apply; however (a מפץ of) פשוטי כל עץ has a טהרה במקוה, becomes an אב הטומאה and is טמא טומאת שבעה.
It is evident from this that it is vacant/available on both sides - שמע מינה מופנה משני צדדין
Summary:
In the case of מת ושרץ the גז"ש can function only to derive things which are inherently similar (such as מפץ וזנב), but not new laws (like הכשר אוכלין).
The verse said; and you shall wash your clothes - אמר קרא וכבסתם בגדיכם
Summary:
The לימוד from וכבסתם that every טומאת מת is טמא טומאת שבעה is only regarding those טומאות מת which are written in the תורה (or derived through a גז"ש) but not a טומאת מת which is derived through a ק"ו.