והא דמכליא קרנא – And here the principal is destroyed
Summary:
If (there would be no פסוק of משלחי רגל, and) the תורה would only state ושלח and not ובער (we would know that שן is חייב even if לא מכליא קרנא, but) we would assume that it is חייב only if שילח שלוחו.
איצטריך סלקא דעתין אמינא הני מילי היכא דשלח שלוחי – It is needed; for it would have entered our minds to say, it is applicable, only when he sent it.
Summary:
According to the מסקנא, the פסוק of כאשר יבער is unnecessary for teaching us the חיוב of שן. The ברייתא required it (only) if ושלח would not have been written.
לא י' כתיב ולא ט' כתיב - Ten is not written and nine is not written
Summary:
According to רש"י the rule of בור י is derived either from the word בור or from the words והמת יהיה לו. The פסוק of ונפל שמה שור או חמור may be referring to מיתה and נזקין.
תוספות asks: 1) if we derive בור י from בור, then it is written. 2) Why is there a difference between the two גמרות, and 3) an אדם should be excluded from נזקין as well as מיתה.
Therefore תוספות learns that בור י is derived from a combination of בור and והמת יהיה לו. We derive that ט is an אב לנזקין from a סברא based on the לימוד from והמת יהיה לו.