ורבי ישמעאל אכל שמינה – And ר"י maintains if he ate a superior
Summary:
The preface of 'אכל שמינה וכו is to either set the stage for, or strengthen, the question of אכל כחושה משלם שמינה.
The statement of לא בא הכתוב אלא indicates that ר"ע is minimizing the rule of מיטב as opposed to ר"י.
כגון שהיתה עידית דניזק כזיבורית דמזיק – For instance if the choicest
fields of the ניזק were equivalent to the poorest fields of the מזיק
Summary:
The גמרא could have mentioned a case where זיבורית דמזיק כעידית דעלמא, if we maintain בשל עולם הן שמין (according to ר"ע he pays עידית דעלמא and according to ר"י it is עידית דניזק); or where the מזיק does not have כעידית דניזק and we maintain או כסף או מיטב (according to ר"ע he pays עידית דמזיק and according to ר"י he pays כסף).
The מלוה is never obligated to purchase fields in order to pay מעידית.
Summary:
קרן is פטור by הקדש from the לימוד of שור רעהו ולא שור של הקדש. And בור is פטור by שור פסולי המוקדשין and הקדש from the פסוק of והמת יהיה לו. While אדם is פטור by הקדש from the פסוק כי יאכל פרט למזיק. All other מזיקים including שן ורגל are פטור by הקדש for they are derived from אדם קרן ובור.