שמע מינה דיאוש לא קני – It can be derived from this, that
יאוש לא קני
Summary:
If a גזלן acquires something through the יאוש process and is subsequently מקדיש it, there is no rule of מצוה הבאה בעבירה to disqualify it. If one is מנדב a stolen animal (after יאוש) it becomes קדוש through יאוש ושינוי רשות, but is nevertheless a קרבן פסול.
מי איכא למאן דאמר שינוי מעשה לא קני – Is there any one who
maintains that a physical change does not effect acquisition
Summary:
The ברייתא of משכבו cannot be established according to ב"ש (who maintain שינוי במקומו עומדת), since the הלכה is (כב"ה) that שינוי קונה. It can also not be established by a שינוי החוזר לברייתו since both רבה ורב יוסף agree that even a שינוי החוזר לברייתו is קונה.
דגזל משכב דחבריה –That he stole his friend’s couch
Summary:
According to (תוספות understanding of) רש"י the term משכב דחבריה, means an actual couch. There is a גזהי"כ that a זב cannot be מטמא a stolen item with טומאת משכב. However, rejects this idea and maintains that he stole leather which can be designated as is (by the owner) as a משכב (but not by the גזלן).
דגזל קרבן דחבריה – That he stole his friend’s קרבן
Summary:
The exclusion of קרבנו ולא הגזול is referring to a stolen קרבן פסח. All other קרבנות cannot be transferred (even) though a sale. A קרבן which is offered by a thief on behalf of its original owner is acceptable.
Summary:
A שינוי מעשה גמור is קונה (even) without יאוש; however a minimal שינוי מעשה (such as קיצען) can be קונה only in conjunction with יאוש ([even] if we maintain that יאוש לא קני).
ועיצבא אינה צריכה קיצוע – And an עיצבא does not require any trimming
Summary:
If a utensil does not require (essentially) any modification (to be מקבל טומאה) then any modification the owner decides to make is not considered a שינוי מעשה (even though it will not be מקבל טומאה until this modification is done).