Bovo Metzioh
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 19b

תוס' ד"ה ברייתא

The B’raisoh is by a healthy person; perhaps he wrote it to this one and did not give it to him - ברייתא בבריא דלמא כתבה להאי ולא יהביה ליה

Summary:
If we maintain עדיו בחתומיו זכין לו, the party whose עדים signed first is the proper owner, provided he eventually receives the שטר.

[View / Print]

תוס' ד"ה והא

But this one and this ones mention Daytikoh’oys - והא אידי ואידי דייתיקאות קתני

Summary:
The case of מתנה in the משנה is where he stipulated that he can retract the gift so אם אמר תנו נותנן. According to רש"י the ונמלך (by מתנה ודייתיקי) means that he reconsidered and gave it to someone else, so therefore by דייתיקי if אמר תנו נותנין, but by מתנה even if אמר תנו אין נותנין.

[View / Print]

תוס' ד"ה ובתר

And after the father, he wrote it for another person - ובתר אבוה כתבה איהו לאיניש אחרינא

Summary:
Instead of saying the son wrote it to a second person we could also say the father wrote it to a second person.

[View / Print]

תוס' ד"ה מצא

He found a receipt, etc.; But let us be concerned perhaps he wrote to give it in Neesohn, etc. - מצא שובר כולי וליחוש דלמא כתב ליתן בניסן כולי

Summary:
The משנה of כותבין שובר לאשה can be discussing שטרי הקנאה (therefore there is no concern of כתב בניסן וכולי), however our ברייתא cannot be discussing a שטר הקנאה (for if it were, why לא יחזיר [since אין האשה מודה includes נמלכה]).

[View / Print]