Shall we say that it will be a refutation of Rav Nachman - לימא תהוי תיובתא דרב נחמן
Summary:
סומכוס agrees that המע"ה except in a case of דררא דממונא where both parties are מוחזקין.
Therefore the רבנן should agree that by ברי ושמא we at least say יחלוקו.
Rav Hunoh and Rav Yehudoh say, he is liable; certain and uncertain, certain prevails - רב הונא ורב יהודה אמרי חייב ברי ושמא ברי עדיף
Summary:
רב יהודה maintains ברי עדיף only in a case of ברי טוב ושמא גרוע. Alternately (according to אביי) there is no difference and in all cases ר"י and שמואל maintain ברי עדיף.
Here too, for instance that there is an involvement of an oath between them - הכא נמי כגון שיש עסק שבועה ביניהם
Summary:
Known: Our משנה maintains by נ' ידענא ונ' לא ידענא that משאיל"מ (according to ר"נ).
By נסכא דר"א, it is the view of ר"א that משאיל"מ.
By שניהם חשודין both ר' יוסי and ר"נ maintain יחלוקו.
The view of ר"מ; according to ר"א he maintains משאיל"מ and according to רו"ש he maintains פטור. By
יתומין מן היתומין לא יפרעו אלא בשבועה if מת מלוה בחיי לוה. If מת לוה בחיי מלוה according to ר' אלעזר, the יתומים can collect (provided they swear שבועה היורשין) because whenever either the תובע or נתבע cannot swear the נתבע pays According to רו"ש the יתומין are פטור (for we never say משאיל"מ).