Gittin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 17a

תוס' ד"ה הא

This is before the חברי came to בבל, etc - הא מקמי דאתו חברי לבבל

Summary:
The חברי were a nation which came to בבל during the time of ר"י and caused the Persians there to degenerate. The Persians came to בבל during the reign of כורש.

[View / Print]

תוס' ד"ה אחד

One said it was written in my presence and two said it was signed in our presence; it is כשר, etc. - אחד אומר בפני נכתב וב' אומרים בפנינו נחתם כשר

Summary:
According to רבא if ב' אומרים בפנ"ח it is כשר even without a בפנ"כ.

[View / Print]

תוס' ד"ה אמר

רב אסי said to him; so now the רישא which states - אמר ליה רבי אסי אלא מעתה רישא דקתני

Summary:
רב אסי (really) asked the same question as אביי, which is במאי פליגי.

[View / Print]

תוס' ד"ה נכתב

It was written by day and signed by night; it is פסול, etc. - נכתב ביום ונחתם בלילה פסול

Summary:
נכתב ביום ונחתם בלילה is פסול because of שמה יחפה (according to ר"י) or פירי (according to ר"ל).

[View / Print]

תוס' ד"ה ורבי שמעון

And ר"ש validates it - ורבי שמעון מכשיר

Summary:
ר"ש is not concerned for שמא יחפה, and maintains that the בעל forfeits the פירות from the time the גט is written, and עדים do not sign a predated גט unless the verify that it was written on that date.

[View / Print]

תוס' ד"ה מפני

Why did they institute a date by גיטין, etc. - מפני מה תיקנו זמן בגיטין

Summary:
A woman is believed as to when she was divorced, regarding מזונות. A husband is believed that he divorced his wife, only regarding the future, provided his wife does not deny it. עדיו בחתומיו זכין לו only if there is זמן in the שטר. They were מתקן זמן by גט שחרור so the עבד should not challenge his new owner.

[View / Print]

תוס' ד"ה משום

Because of his sister’s daughter - משום בת אחותו

Summary:
We do not assume that she was מזנה while she was an א"א because she is a גרושה בפנינו and has a חזקת כשרות.

[View / Print]

תוס' ד"ה ריש לקיש

ר"ל said because of fruits - ריש לקיש אמר משום פירות

Summary:
By a גט מאוחר the woman becomes divorced at the date written in the שטר and the בעל has the פירות until then. ר"ש maintains that ראוי לגרש is sufficient to render the גט כשר , while the רבנן maintain that it also requires a קול.

[View / Print]