Gittin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 18b

תוס' ד"ה חיישינן

We are concerned perhaps he appeased - חיישינן שמא פייס

Summary:
There is the concern of שמא פייס if the גט was not (completely) signed immediately after the כתיבה (according to ר"ל). If the גט was already signed then it depends if his intent was לצערה like המשליש then there is no concern of שמא פייס, however if לטובתה מכוין (like אם לא באתי מכאן) then there is the concern of שמא פייס. By גיטין הבאין ממדה"י there is no concern of שמא פייס because the שליח precedes him.

[View / Print]

תוס' ד"ה שמא

Perhaps he appeased - שמא פייס

Summary:
רש"י explains שמא פייס to mean that he was מתייחד עמה and it is a גט ישן. However, תוספות maintains that שמא פייס (usually) means שמא ביטל הגט. In the case of מכאן ועד י"ב חודש, there תוספות agrees that שמא פייס merely explains why he returned, but not ביטול הגט.

[View / Print]

תוס' ד"ה ואינך

And the rest, from now until ten days - ואינך מכאן עד עשרה ימים

Summary:
All the עדים must be present when any one of the עדים signs (even if we maintain וכולם משום תנאי).

[View / Print]

תוס' ד"ה אי

Or you may also say; for instance on of the them was found to be a relative or invalid - אי נמי כגון שנמצא אחד מהן קרוב או פסול

Summary:
We do not ask the עדים whether their intention was for עדות or for תנאי.

[View / Print]

תוס' ד"ה אמרי

Some say it is פסול, for It will become confused with the authenticating of שטרות generally - אמרי לה פסול דאתי לאיחלופי בקיום שטרות דעלמא

Summary:
In a גט מקושר or by שאר שטרות the קרוב may sign first. By a (regular) גט (according to the אמרי לה פסול) the פסול may not sign (at all), and according to the אמרי לה כשר he may sign (only) first. We authenticate only two עדים on a שטר.

[View / Print]