Gittin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 20b

תוס' ד"ה התקבלי

Receive your גט and receive your כתובה; what is the ruling - התקבלי גיטיך והתקבלי כתובתיך מהו

Summary:
Giving a גט which is אסור בהנאה is more כשר that giving a גט as payment for the כתובה.

[View / Print]

תוס' ד"ה על

With the stipulation that you return the paper to me; she is מגורשת, etc. - על מנת שתחזירי לי הנייר מגורשת

Summary:
הרי"ז גיטך ע"מ שתחזירי לי את הנייר מגורשת can be understood in one of three ways; either it is a תנאי ומעשה בדבר אחד (if we assume that האומר ע"מ לאו כאומר מעכשיו דמי) or because it is a מעשה קודם לתנאי. It will be a גט in either of these two explanations even if she does not return the גט since תנאי בטל ומעשה קיים. Alternately she is מגורשת if we assume ע"מ כאומר מעכשיו דמי, but only if she returns the גט.

[View / Print]

תוס' ד"ה ספר

The Merciful one said, one book, but not two or three books - ספר אחד אמר רחמנא ולא שנים ושלשה ספרים

Summary:
The exclusion of ספר אחד is even according to the רבנן who maintain לספירת דברים הוא דאתא. The פסול is only if it is on separate pages but not on separate columns.

[View / Print]

תוס' ד"ה לא

No; it is necessary for it is attached - לא צריכא דמעורה

Summary:
A גט does not require that the letters should be מוקף גויל or that it be written בספר ובדיו.

[View / Print]

תוס' ד"ה בכתובת

With a tattoo - בכתובת קעקע

Summary:
The prohibition of writing בכתובת קעקע will not prevent the גט from being כשר even if he was עובר an איסור דארייתא by being כותב ומקעקע בדיו (and writing the שם ע"ז).

[View / Print]

תוס' ד"ה תא

Come, hear; for ר"ל said; the herds have no חזקה, etc. - תא שמע דאמר ריש לקיש הגודרות אין להם חזקה

Summary:
A slight indication that it belongs to the מוחזק (such as גודרות [which usually do not enter a stranger’s field] or a גט written on the slave’s hand), is not sufficient to render it a חזקה.

[View / Print]

תוס' ד"ה אשה

A woman does not know how to grant - אשה לא ידעה לאקנויי

Summary:
The רבנן granted the husband the שכר סופר which the woman paid, but they will not grant him her parchment; nevertheless even if the parchment is hers she is divorced because a woman knows to be מקנה the parchment even though she will shortly receive it back.

[View / Print]

תוס' ד"ה וכותב

And he writes with his handwriting and others sign - וכותב בכתב ידו ואחרים חותמים

Summary:
The proof from the זקן was from the שטרי קנין (of מתנה or מכר), but not from the שטרי ראיה of מלוה.

[View / Print]