Gittin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 23a

תוס' ד"ה אלא

But if that is so, by a Gentile where a Jew is standing, etc. - אלא מעתה עובד כוכבים וישראל עומד כולי

Summary:
Without ר"ה we could have established the משנה by אין געע"ג and distinguished between a נכרי and a חש"ו.

[View / Print]

תוס' ד"ה עובד כוכבים לדעתיה

A Gentile does as he wants - עובד כוכבים לדעתיה דנפשיה קעביד

Summary:
אדעתיה דנפשיה עביד means that the נכרי has no כוונה either way, therefore by מילה where סתמא לשמה קיימא (like זבחים) a נכרי is כשר; however by a גט where an אשה is לאו לגירושין קיימא a נכרי is פסול.

[View / Print]

תוס' ד"ה אימא

Say; that it was signed not for the sake of a woman - אימא שנחתם שלא לשם אשה

Summary:
We try to establish a סתם משנה like ר"מ. Apprentice סופרים practice writing and signing a גט.

[View / Print]

תוס' ד"ה והוא

And provided that he left over the essential part - והוא ששייר מקום התורף

Summary:
ר"י אמר שמואל is answering the original question of והא לאו בני דעה נינהו.

[View / Print]

תוס' ד"ה עובד כוכבים נמי

A Gentile, as well since he is not a בר היתרא, etc. - עובד כוכבים נמי דלאו בר היתרא הוא

Summary:
A נכרי cannot be a שליח (also) because we require שלוחכם בני ברית, however an עבד cannot be a שליח, only because he is not a בר היתרא.

[View / Print]

תוס' ד"ה ממי

From whom he takes it and to whom he gives it - ממי נוטלו ולמי נותנו

Summary:
A sighted person may not need to be aware of who the parties are in the גט.

[View / Print]

תוס' ד"ה הוא

The same rule is even if he did not become sighted again, etc. - הוא הדין אף על גב דלא חזר ונתפתח כולי

Summary:
The הגדת עדות of שליח הגט is less strict than regular הגדת עדות therefore a פתוח ונסתמא is כשר even if לא חזר ונתפתח.

[View / Print]