Gittin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 25a

תוס' ד"ה קטן

A minor or a cloth shoe are invalid, but do not invalidate - קטן ואנפיליא פסולות ואין פוסלות

Summary:
שמואל and the בני מערבא argue how to interpret פסולה in the משנה (whether it is פוסלת or not), both agree however like the רבנן that חליצת קטן is not פוסלת.

[View / Print]

תוס' ד"ה ואי

And if he would inform us regarding a field, because it is stringent - ואי אשמעינן שדה משום דלחומרא

Summary:
We cannot derive from מעשר that אין ברירה even לקולא, for מעשר requires an extra level of בירור.

[View / Print]

תוס' ד"ה אי

Granted it is correct if you say they were counted initially - אי אמרת בשלמא דאמנינהו מעיקרא שפיר

Summary:
While the גמרא in נדרים maintains שה לבית אבות is לאו דאורייתא, our גמרא explains that משנה if we maintain שה לבית אבות דאורייתא and minor children need to be registered.

[View / Print]

תוס' ד"ה והדר

And then he challenges him from a case where he is dependent on the decision of others - והדר מותיב ליה תולה בדעת אחרים

Summary:
אביי was concerned only about the response of ר' יהודה, not the challenge from ר' אושעיא.

[View / Print]

תוס' ד"ה הלוקח

One who buys wine from among the Koosim - הלוקח יין מבין הכותים

Summary:
Even if we maintain that כותים are גרי אריות, nevertheless there was no גזירה on their wine (even though there was a גזירה on their bread).

[View / Print]

תוס' ד"ה עשרה

Ten for the first tithe, etc. - עשרה מעשר ראשון כולי

Summary:
Either the משנה is not precise with nine and ten, or since תרומה may be minimal, it does not diminish the amount obligated to be tithed.

[View / Print]

תוס' ד"ה שני

Two Loogin which I will separate in the future - שני לוגין שאני עתיד להפריש

Summary:
כותים are מפריש תרו"מ for themselves but not when they sell. They are not concerned for לפני עור, and they do not consider this גזל, because it is ממון שאין לו תובעים, and there is no חיוב נתינה before הפרשה, and in general a seller is not obligated to be מפריש.

[View / Print]