Gittin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 26a

תוס' ד"ה בין

Whether according to Rabi Yehudoh, whether according to Rabi Shimon, there is no difference, etc. - בין לרבי יהודה בין לרבי שמעון לא שנא וכולי

Summary:
רב יוסף will distinguish between תולה בדעת עצמו and בדעת אחרים arguing with רבא.

[View / Print]

תוס' ד"ה התם

There it is as the reason was taught, etc. - התם כדקתני טעמא כולי

Summary:
It is (presumably) רבה who (seemingly) maintains the requirement of שיריה ניכרים.

[View / Print]

תוס' ד"ה רבי

Rabi Elozor validates them all - רבי אלעזר מכשיר בכולן

Summary:
ר"א, According to רש"י, only permits writing the טופס by שאר שטרות, however תוספות maintains that ר"א permits even writing the תורף by שאר שטרות (therefore it may be מחזי כשיקרא), but by גטי נשים he may not write even the טופס.

[View / Print]

תוס' ד"ה חוץ

Except for women’s divorce documents - חוץ מגיטי נשים

Summary:
One may write the טופס of שחרורי עבדים even according to ר"א.

[View / Print]

תוס' ד"ה וצריך

And it is necessary to leave sufficient space to write; ‘you are permitted to all men’ - וצריך שיניח מקום הרי את מותרת לכל אדם

Summary:
Nowadays we write הרי את מותרת לכל אדם in a גט, even though in the past they did not write it, but rather wrote something similar.

[View / Print]

תוס' ד"ה אבל

However the סיפא, which states, ‘that the ratification of a Get is only through its signatories’, I could say it is according to ר"מ, etc. - אבל סיפא דקתני שאין קיום הגט אלא בחותמיו אימא רבי מאיר היא

Summary:
The logic of a צריכותא need not be that compelling.

[View / Print]

תוס' ד"ה מפני

Because of the enactment; what is the meaning of, ‘because of the enactment’ - מפני התקנה מאי מפני התקנה

Summary:
The גמרא first wanted to conclude explaining the משנה according to ר"א.

[View / Print]