For we learnt in a משנה ‘one is not permitted to write a גט on anything that is attached to the ground etc.’ - דתנן אין כותבין במחובר וכולי
Summary:
Everyone agrees that our משנה of בפ"נ cannot follow the opinion of ר"מ, since he maintains that כתיבה לשמה is not required.
ריש לקיש derives this from the fact that the משנה of אין כותבין במחובר follows the opinion of ר"מ. From that משנה it is evident that only the חתימה must be בתלוש. It follows then that the word וכתב refers only to the חתימה. Subsequently only the חתימה must be לשמה.
Three types of גיטין are invalid - שלשה גיטין פסולים
Summary:
The משנה of ג' גיטין פסולים which states ואם נשאת הולד כשר can be reconciled to follow (even) the opinion of ר"מ who maintains that כל המשנה ממטבע שטבעו חכמים בגיטין הולד ממזר and that עדי חתימה כרתי.
He wrote it in his own handwriting but there were no witnesses signed - כתב בכתב ידו ואין עליו עדים
Summary:
A גט written בכתב יד הבעל is פסול, because the husband can tamper with the date. It is considered פסול in the same manner as a גט without זמן.
There is a date, but there is only one witness who signed - יש בו זמן ואין בו אלא עד אחד
Summary:
The משנה of ג' גיטין פסולין teaches us about two similar cases; תוספות will explain why it is necessary for the משנה to teach us both of these cases.
ר' אלעזר maintains that even if there are no witnesses who signed, etc. - רבי אלעזר אומר אפילו אין עליו עדים כולי
Summary:
ר"א is of the opinion that even if there are no עדי חתימה on the גט it is still כשר. We derive this from his statements in the משנה, אע"פ שאין עליו עדים וכו' כשר and שאין העדים חותמים על הגט אלא מפני תיקון העולם.
And he collects (his debt) from the encumbered properties - וגובה מנכסים משועבדים
Summary:
There is a dispute whether a שטר חוב that is accompanied with עדי מסירה, but has no עדי חתימה; if such a שטר can be גובה ממשעבדי according to ר"א . The ר"ת and the second לשון of רש"י maintain that it can be גובה ממשעבדי; while the ר"ח and the first לשון of רש"י (as well as רש"י on דף יא) maintain that you cannot be גובה ממשעבדי without עדי חתימה.
And when does ר"מ not require the writing of the גט to be לשמה only מדאורייתא, however מדרבנן it is required - וכי לא בעי רבי מאיר כתיבה לשמה מדאורייתא אבל מדרבנן בעי
Summary:
In this הוה אמינא, in which ר"מ maintains that we require כתיבה לשמה מדרבנן, this requirement extends even to a case of בדיעבד; if the גט was not written לשמה even if the woman received it, she is not considered divorced.