Gittin
Home > Masechta Gittin >
30b
Amud 30b
תוס' ד"ה איכא There is a difference between them; by Kutee’im paupers - איכא בינייהו עניי כותיים
Summary:
All agree that one can be מפריש only for the עניי העיר. The dispute is if one can be מפריש for the עניי כותים, where the ת"ק maintains no and ר' אחי maintains yes.
[View / Print]
תוס' ד"ה תניא It was taught; Rebi said, heirs who inherited - תניא רבי אומר יורשין שירשו
Summary:
רבי is referencing and qualifying the more lenient סיפא.
[View / Print]
תוס' ד"ה וכמעשה And like the story of the small land of Aba’yay - וכמעשה דקטינא דאביי
Summary:
He can continually be מפריש for the קטינא here because of a תקנתא דרבנן.
[View / Print]
תוס' ד"ה הילך ‘Here is the money’; we are concerned perhaps he made it, etc. - הילך דמיו חוששין שמא עשאו כולי
Summary:
According to רש"י the לוי may make it תרו"מ after he receives the money, and according to תוספות before he receives the money.
[View / Print]
תוס' ד"ה מעשר I have your father’s Maaser, here is its money - מעשר לאביך בידי הילך דמיו
Summary:
A person exerts more effort to be certain that he is acting properly than if it concerns the action of others.
[View / Print]
תוס' ד"ה וכי And are Chaveirm suspect to separate when it is not close by - וכי נחשדו חברים לתרום שלא מן המוקף
Summary:
The requirement to be מפריש מן המוקף is only מדרבנן [and perhaps only for חברים].
[View / Print]
תוס' ד"ה לתרום To separate when it is not close by - לתרום שלא מן המוקף
Summary:
רש"י maintains that מוקף is required because of the חשש that it no longer exists, while תוספות maintains that by תרומה it is required מה"ת and by תר"מ it is משום תר"ג.
[View / Print]
תוס' ד"ה כיון Since it is not defined, etc. - כיון דלא קייץ כולי
Summary:
One is not מפריש מאומד if the produce is not his, because he may cause a loss to someone.
[View / Print]
תוס' ד"ה אין Yes; it is according to Elozor ben Gamloh - אין אבא אלעזר בן גמלא היא
Summary:
A חבר will not allow something which may cause an איסור to be in his possession for an extended period of time.
[View / Print]