איהו דלא טרח אדעתא לצעורה – He will not trouble himself for the purpose of tormenting her.
Summary:
תוספות questions; why does not the משנה teach us that even in a case where the husband met the אשה (or a prospective שליח) unintentionally and was מבטל the גט, that it is indeed a valid ביטול.
מהו דתימא איגלאי מילתא למפרע דבטולי בטליה קא משמע לן – One may have thought that retroactively it is revealed that he indeed nullified the גט, the משנה teaches us etc.
Summary:
The דין of גילוי דעתא בגיטא מילתא היא (according to רבא) applies only when the גילוי דעת was known to us prior to the אשה receiving the גט. If we know (after the אשה received the גט) retroactively that the בעל intended to be מבטל the גט, it is considered דברים שבלב and there is no ביטול.
והאמר רבה בר איבו אמר רב ששת ואמרי לה רבה בר אבוה כולי – But רבה בר איבו said in the name of רב ששת, and others say that רבה בר אבהו etc.
Summary:
רבה בר אבוה was the רבי of רב נחמן. ר"נ and רב ששת were colleagues. Therefore it is highly improbable that רבה בר אבוה would say over something in the name of רב ששת who was his junior.