Gittin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 36a

תוס' ד"ה אמר

אמימר said the ruling is; even according to the one who maintains, etc. - אמר אמימר הלכתא אפילו למאן דאמר כולי

Summary:
תוספות rules that a נדר ברבים יש לו הפרה.

[View / Print]

תוס' ד"ה אבל

However, there is nullification for a דבר מצוה, etc. - אבל לדבר מצוה יש לו הפרה

Summary:
A נדר ע"ד רבים may be nullified לדבר מצוה for presumably the רבים agree. To qualify for a נדר ע"ד רבים at least two people have to be identified as the רבים.

[View / Print]

תוס' ד"ה והעדים

And the witnesses sign on the גט,etc. - והעדים חותמין על הגט כולי

Summary:
The תקנה that עדים should sign on a גט was instituted prior to ר"ג, therefore the text should read העדים (without a 'ו').

[View / Print]

תוס' ד"ה מי

Is there such a thing that מן התורה שביעית is משמט and הלל instituted that it is not משמט, etc. - מי איכא מידי דמדאורייתא משמט שביעית ותיקן הלל דלא משמט

Summary:
תוספות maintains that the חכמים would not use the power of הפקר בי"ד הפקר in order to be מבטל a מצוה מן התורה. However, רש"י maintains that the היתר of מוסר שטרותיו לבי"ד is based solely on the power of הפקר בי"ד הפקר and the פסוק of לך את אחיך is merely an אסמכתא.

[View / Print]

תוס' ד"ה בזמן

At the time when you release, etc. - בזמן שאתה משמט כולי

Summary:
According to רש"י the ברייתא here compares שמיטת כספים to שמיטת קרקע and the ירושלמי compares יובל to שמיטת קרקע; however according to תוספות both the ירושלמי and our גמרא compare יובל to שמיטת קרקע ושמיטת כספים. The ר"ת maintains that יובל (and שמיטה) was נוהג in the בית שני מדאורייתא. The תקנת פרוסבול was for the generation(s) after the חורבן.

[View / Print]