Gittin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 37a

תוס' ד"ה אלא על

Only on land - אלא על הקרקע

Summary:
A person usually lends only if his loan is guaranteed by the קרקע which is owned by the לוה, therefore a פרוסבול is written only in such as case. We write for an עציץ נקוב because of לא פלוג. If the קרקע is not worth the entire loan we write a פרוסבול either because it is possible to collect the entire loan (רש"י) or because אין אונאה לקרקעות, [even though there is אונאה for more than half].

[View / Print]

תוס' ד"ה מדרבי

On account of רבי נתן, etc. - מדרבי נתן

Summary:
We rule like ר"נ.

[View / Print]

תוס' ד"ה שטר

A note in which there is a guarantee of assets is not released - שטר שיש בו אחריות נכסים אינו משמט

Summary:
There is a difference whether a debt can be collected from משעבדי implicitly (where שביעית is משמט) or if it can collect ממשעבדי explicitly (where שביעית is not משמט).

[View / Print]

תוס' ד"ה דתפיס

That he seized it - דתפיס ליה

Summary:
שביעית is not משמט המלוה על המשכון because it is של אחיך בידך.

[View / Print]

תוס' ד"ה אלא מעתה

But now if he lent him and lived in his חצר, etc. - אלא מעתה הלוהו ודר בחצרו

Summary:
When one offers a field as a משכון with recourse, שביעית is משמט (as opposed to a משכון of מטלטלין).

[View / Print]

תוס' ד"ה שאני

A משכון is different for he acquires it on account of רבי יצחק, etc. - שאני משכון דקני ליה מדרבי יצחק

Summary:
Since בע"ח קונה משכון שלא בשעת הלואותו with a קנין גמור to be liable for גניבה ואבידה, therefore even בשעת הלואתו it is considered sufficiently שלו to be משמט by שביעית and to be חייב for ב"י by הלוה לעכו"ם על חמצו. However by קידושין she is מקודשת only if it was משכנו שלא בשעת הלוואתו.

[View / Print]