Gittin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 42b

תוס' ד"ה ושור

And an ox pays for damages only - ושור אינו משלם אלא נזק

Summary:
There is a dispute whether the financial loss of the time a recuperating animal cannot work is considered שבת (and therefore [even] a שומר who was negligent will be פטור), or is it part of נזק (and the שומר will be חייב).

[View / Print]

תוס' ד"ה מאי

Is it not according to the last Mishnoh - מאי לאו כמשנה אחרונה

Summary:
We forgo resolving a contradiction by assuming a ruling that remains in doubt.

[View / Print]

תוס' ד"ה חבלי

Others wound him; they give the payment to his master - חבלי ביה אחריני יהבי ליה לרביה

Summary:
The payment for wounding goes where the payment for killing goes.

[View / Print]

תוס' ד"ה הואיל

Since it was expounded by the sages - הואיל ומדרש חכמים הוא

Summary:
The reason to require a גט שחרור for an עבד who is יוצא בשאר אברים is so that the owner should not claim later 'עבדי אתה',

[View / Print]

תוס' ד"ה מעוכב

One who is lacking a writ of emancipation eats, etc. - מעוכב גט שחרור אוכל כולי

Summary:
We can either assume that the rules of a מג"ש eating תרומה are the same for all types of מג"ש, or we can say that even if a מג"ש ע"י הפקר eats תרומה, there may still be a doubt by a מג"ש who is a חעוחב"ח.

[View / Print]

תוס' ד"ה הרי

These may eat T’rumoh - הרי אלו אוכלים בתרומה

Summary:
The children may eat תרומה either because the requirement of זרעו מיוחס אחריו only excludes a case of זנות, not of נישואין, or the children were initially identified and got mixed up later.

[View / Print]

תוס' ד"ה עבד

A slave whose master sold him for the fine, etc. - עבד שמכרו רבו לקנס כולי

Summary:
We should be able to sell the עבד for the קנס (even according to the רבנן) since it is like דקל לפירותיו, on the other hand we should not be able to sell the עבד for the קנס (even according to ר"מ) since the קנס is מעלמא and not עבידי דאתי it is less בעולם than (even) פירות דקל.

[View / Print]