רב maintains that בבל is like א"י, etc. - בבל רב אמר כארץ ישראל
Summary:
רב and שמואל are arguing if ממדינה למדינה בבל one is required to say בפ"נ. Concerning באותה מדינה even שמואל agrees that בפ"נ is not required, since it is no different than באותה מדינה in any other country בחו"ל. Concerning מבבל לא"י they do not argue; for this is an argument between ר' אביתר ורב יוסף.
Summary:
רב הונא said that from the time that רב came to בבל, we consider בבל as א"י in regards to saying בפ"נ. This תוספות will discuss why is it that since רב came to בבל it was considered as א"י.
And from בי ארדשיר to אקטיספון he did not require - ומבי ארדשיר לאקטיספון לא מצריך
Summary:
According to the מסקנא that רבה אית ליה דרבא, there is no גזירה מוליך אטו מביא.
The city of בי ארדשיר is in בבל and אקטיספון is not in בבל.
The requirement that בפ"נ must be said ממדינה למדינה במדה"י is valid even if the two cities are extremely close to each other as ב"א ואקטיספון.
These people are acquainted with the signatures of those people - הני ידעי בחתימות ידייהו דהני
Summary:
The בני מתיבתא are so engrossed in their studies that they have no time to sign any documents. Therefore the inhabitants of the ישיבה cities do not recognize their signatures.
But it is רבא who maintains that it is becasue there are no witnesses available to authenticate the signatures - והא רבא הוא דאמר לפי שאין עדים מצויין לקיימו
Summary:
תוספות will be discussing the question והא רבא etc., and why the גמרא asks it only on רבא and not also on רבה בר אבוה ורב ששת. Finally תוספות will explain what the גמרא answers.