Gittin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 7b

תוס' ד"ה הכי

This is how the text reads in תוספותא; towards his right side which is east of the road - הכי גרסינן בתוספתא מימינו למזרח הדרך

Summary: תוספות prefers the גירסא of מימינו as opposed to וימינו; since when traveling north (from עכו to כזיב) the right side is automatically east. We can however countenance the גירסא of 'וימינו', for when the road veers to the east or west the right side is not (necessarily due) east.

[View / Print]

תוס' ד"ה ויהיב

Does the תנא provide a description in this manner - ויהיב תנא סימנא הכי

Summary: רש"י and תוספות disagree as to the interpretation of the question: ויהיב תנא סימנא הכי. According to רש"י it is on אביי. According to תוספות it is on the ברייתא itself.

[View / Print]

תוס' ד"ה הא

This is ר"י, this is the רבנן, etc. - הא רבי יהודה הא רבנן

Summary: A boat on a river in א"י has a lesser connection to א"י than מובלעות. A גט written in an עלייה in א"י does not require בפ"נ even though that food grown in the עלייה are פטור ממעשרות. Nevertheless, the ground upon which the עלייה stands is חייב במעשרות; as opposed to a boat in the water.

[View / Print]

תוס' ד"ה אמר

Rabbi Yehudah said: When is this valid etc. - אמר רבי יהודה אימתי

Summary: תוספות offers two alternatives how to resolve the apparent contradiction whether אימתי is לפרש or לחלוק. The first approach is that our גמרא disagrees with ריב"ל ור' יוחנן and maintains the opinion of רמי בר חמא that אימתי is also לחלוק. The alternate approach is that there is a difference between a משנה and a ברייתא. In the משנה we say אימתי לפרש and in the ברייתא it is אימתי לחלוק.

[View / Print]

תוס' ד"ה עציץ

A perforated flowerpot - עציץ נקוב

Summary: According to רש"י a כלי חרס derives יניקה from the ground even if it is not נקוב, while a כלי עץ will not be יונק מהקרקע unless it is perforated. תוספות maintains the exact opposite; חרס requires נקיבה, while עץ which is more porous does not require נקיבה. They also differ as to the makeup of a סתם עציץ. According to רש"י a סתם עציץ is של עץ and according to תוספות it is משל חרס.

[View / Print]

תוס' ד"ה דילמא

Perhaps it is not so; only in this case did ר"י not state, etc. - דילמא לא היא עד כאן לא קאמר רבי יהודה

Summary: An עציץ נקוב המונח ע"ג יתדות is considered מחובר לקרקע as is evident from the גמרא in השולח that permits a פרוזבול to be written if the לוה possesses only this עציץ.

[View / Print]