Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 12a

תוס' ד"ה אמר

Rabboh said; this teaches us, etc. - אמר רבה זאת אומרת

Summary:
The text reads רבה, for if it would read רבא, the משנה would contradict itself.

[View / Print]

תוס' ד"ה כנסה

He took her in with the assumption that she was a בתולה and it turned out that she was a בעולה; she receives a Monoh - כנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה יש לה מנה

Summary:
The phrase שהרי כנסה ראשון (in the ברייתא) teaches us that she receives a מנה and so there is no purpose for him to claim, since in any event she will receive a מנה (for כנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה יש לה מנה).

[View / Print]

תוס' ד"ה שאני

Here it is different, for the first one took her in - שאני הכא שהרי כנסה ראשון

Summary:
Once a woman is a נשואה, we assume that she is a בעולה even if עדים testify otherwise.

[View / Print]

תוס' ד"ה וניחוש

And let us be concerned that perhaps she was מזנה while she was betrothed to him - וניחוש שמא תחתיו זינתה

Summary:
The question of וניחוש שמא תחתיו זינתה is that since רב אשי maintains נמצאת בעולה ולא כלום, we should allow the second husband a טענת בתולים (to pay nothing) in order not to dissuade him from coming to בי"ד to verify whether אשתו אסורה עליו.

[View / Print]

תוס' ד"ה כגון

For instance, he was בעל immediately after the Kidushin - כגון שקידש ובעל לאלתר

Summary:
Both husbands were מקדש ובעל לאלתר so there is no possibility of זינתה תחתיו.

[View / Print]

תוס' ד"ה שתי

There were two enactments - שתי תקנות הוו

Summary:
We cannot say there was only one תקנה of מאתיים, for today it is a מנה. We also cannot say that initially they gave her מאתיים without the reason of חזו דמזלזלי בהו.

[View / Print]