Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 19b

תוס' ד"ה אם

‘If there is an iniquity in your possession distance it from you’; this refers to a שטר פסים and a שטר אמנה,etc. - אם און בידך הרחיקהו זה שטר פסים ושטר אמנה

Summary:
The etymology of און refers to something which is initially false; thus the association with שטר פסים ושטר אמנה; while עולה refers to something that evolved into a falsehood, thus the connection with a שטר פרוע.

[View / Print]

תוס' ד"ה זמנין

Occasionally he retains it, in lieu of the coins paid to the scribe - זמנין דמשהי ליה אפשיטי דספרא

Summary:
All agree that retaining a שטר for פשד"ס is not considered an עולה. The dispute is whether the מלוה can be excused for retaining a שטר when no פשד"ס is due.

[View / Print]

תוס' ד"ה אמר ר"נ

Rav נחמן stated: Witnesses that claimed, our testimony was concerning a trust document, they are not believed - אמר רב נחמן עדים שאמרו אמנה היו דברינו אין נאמנים

Summary:
According to ר"נ:
עדים who claim מודעא\אמנה היו דברינו are not believed since לא אתי ע"פ ומרע לשטרא. However עדים who claim אנוסים וקטנים היינו are believed, since there is no valid שטר for they claim אנוסים וקטנים היינו. A לוה who claims פרוע is believed במגו דמזוייף for he is not מרע לשטרא, since he admits that it is a valid שטר.

[View / Print]

תוס' ד"ה או

Or perhaps a stipulation is a separate issue - או דלמא תנאי מילתא אחריתי הוא

Summary:
עדים who maintain תנאי היו דברינו are believed, since תנאי מילתא אחריתי. The תנאי is not discrediting the שטר, but rather it is merely a modification of the שטר .

[View / Print]

תוס' ד"ה ואם

And if their handwriting is verifiable from elsewhere, they are not believed - ואם כתב ידם יוצא ממקום אחר אין נאמנים

Summary:
If עדים claim that the עדי השטר are currently פסולים, they are believed. However if they claim they were פסולים, they are not believed, even though there is a מגו of גזלנותא; because a מגו is not effective by two עדים.

[View / Print]

תוס' ד"ה אמר ר"ש

Rav ששת said this ברייתא teaches us that a contradiction is the beginning of a repudiation - אמר רב ששת זאת אומרת הכחשה תחלת הזמה היא

Summary:
It is only our ברייתא that maintains הכחשה תחלת הזמה, according to רב ששת. The ברייתא in ב"ב maintains that עדים can be מכחיש עדי השטר שלא בפניהם even though the שטר is considered מקויים.

[View / Print]