אלו נערות. הבא על הנתינה –
These are the maidens. Whoever comes upon a נתינה.
Summary:
רש"י maintains that the איסור to marry the נתינים is because דוד גזר עליהם and they are considered like עבדים. However תוספות maintains that נתינים are אסורים on account of the פסוק לא תתחתן which refers to the ז' אומות בגירותן.
Summary:
רש"י maintains that כותים are גירי אריות and are therefore אסורים לקהל on account of the לאו of לא תתתחתן בם. However תוספות maintains that כותים גירי אמת הן.
Summary:
The case of הבא על אשת אחיו is when she was either נתגרשה מן האירוסין or the deceased husband had children from a previous marriage. This case presents difficulties if we maintain like רב פפא that we are discussing a מפותה and נתארסה ונתגרשה קנסה לעצמה. The סיפא of הבא על בתו is difficult according to ר"פ; for whether we maintain קנסה לעצמה or לאביה there is no need to exempt the father on account of קלב"מ. There can be two resolutions either that the case of בתו is when the father dies (or she was בגרה קודם העמדה בדין); or that קנס cannot be נמחל (according to the ירושלמי).
נערה אין קטנה לא - A נערה does receive קנס; but a minor does not
Summary:
We derive that the תנא of these משניות maintains that a קטנה receives no קנס from the fact that the משנה states כל מקום שיש מכר אין קנס, but not necessarily from the statement אלו נערות שיש להם קנס.