Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 29b

תוס' ד"ה נערה

נערה נערה הנערה – Maiden, maiden, the maiden

Summary: The ר"ח derives from the word (הנער(ה that קנס is paid to a regular נערה, to חייבי לאוין, and חייבי כריתות. One difficulty with this is that (נער(ה is written without a ה"א. Another difficulty is that are regular נערה is already indicated in the previous פסוק. The interpretation of רש"י is preferable.

[View / Print]

תוס' ד"ה בתולה

בתולה בתולות הבתולות – Virgin, virgins, the virgins

Summary: The ר"ח interprets that we can derive from כמהר הבתולות that there is קנס by a regular בתולה and also by חייבי לאוין וחייבי כריתות. Our תוספות rejects the need to derive a regular בתולה from הבתולות, since בתולה is already written previously.

[View / Print]

תוס' ד"ה וחד

וחד לאיתויי חייבי לאוין – And one to include transgressions of a prohibition

Summary: We are מרבה from one ריבוי those woman who קדושין תופסין בהן but are אינן ראויין לקיימן and from the other ריבוי those woman that אין קדושין תופסין בהן. The מאנס may marry the אנוסה, only with her consent, as it is written ולא תהיה לאשה.

[View / Print]

תוס' ד"ה אייתרו

אייתרו להו תרי כולי – There remains from them, two, etc.

Summary: The גזירה שוה teaches us that all the rules of אונס ומפתה can be derived from each other.

[View / Print]

תוס' ד"ה ולאפוקי

ולאפוקי מהאי תנא – And to exclude from this תנא

Summary: The תנא of the משנה disagrees with the תנא who taught the ברייתא.

[View / Print]

תוס' ד"ה ולר"ע

ולרבי עקיבא דאמר כולי - And according to רבי עקיבא who says, etc.

Summary: The question ולר"ע וכו' מאי בינייהו is why did ר"ש בן מנסיא choose a different לימוד that ר"ש התימני, when seemingly there will be no difference (according to ר"ע).

[View / Print]

תוס' ד"ה חילולין

חילולין הוא עושה ואינו עושה ממזרים – He creates defilements but he does not create illegitimates

Summary: According to שמעון התימני and ר"ע wherever אין קדושין תופסין then הולד ממזר; however according to ר"י it is possible that אין קדושין תופסין and nevertheless אין הולד ממזר (as by חייבי כריתות).

[View / Print]

תוס' ד"ה מאי

מאי בינייהו – What is the difference between them

Summary: If אירסה וזינתה תחתיו שלא כדרכה and then he divorced her, and was subsequently מאנס her; it is יש בה הויה, but not ראויה לקיימה.

[View / Print]