If רבי ישובב is coming to reject the view of Rabbi Simoee
- אי לאפוקי מדרבי סימאי קאתי
Summary:
No one maintains that הבא על יבמתו וחזר ובא אחד מן האחים על צרתה that he transgressed an עשה (for then we could have proven that ר' ישבב said טעמי דנפשיה), but rather one מ"ד maintains that it is a לאו (of לא יבנה) [and the other מ"ד maintains that it is an איסור כרת].
There is a difference between them regarding a בעולה to a Kohain Godol - איכא בינייהו בעולה לכהן גדול
Summary:
בעולה לכה"ג according to רש"י means that he was מאנס a woman who was (previously) נבעלה שלא כדרכה. According to the ר"ח the כה"ג was בועל a בתולה גמורה and she becomes אסורה for him to marry her since now she is not a בתולה.
All agree; that whoever forces himself on a נדה, pays Knass - הכל מודים בבא על הנדה שמשלם קנס
Summary:
According to תוספות it is the view of רב חסדא that no other תנא agrees to רנב"ה that חייבי כריתות פטורין מתשלומין and therefore הבא על הנדה is חייב בקנס. However, רש"י maintains that our משנה disagrees with רנב"ה, since it obligates חייבי כריתות for קנס, but exempts חייבי מיתות בי"ד from קנס.
Everything is in the hands of Heaven, except cold and heat - הכל בידי שמים חוץ מצינים פחים
Summary:
The dictum of הכל בידי שמים חוץ בצינים ופחים, means from harm that is decreed against his will; however it is obvious that a person can protect himself by not endangering himself. Even regarding צינים ופחים it is possible that השם aids us so we do not need to protect ourselves from them. One cannot protect himself from פחים when out in the open. This הכל בידי שמים is referring to incidents which happen to a person, while the הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים discusses the character of a person and his observance of תומ"צ.
From the day the Beis Hamikdosh, etc. - מיום שחרב בית כולי
Summary:
The סנהדרין ceased to be דן דיני נפשות forty years before the חרבן (when they left the לשכת הגזית) but would return to it occasionally to be דין דיני נפשות on an as needed basis, provided it was not a murder case.