Kesubos
Home > Masechta Kesubos >
33a
Amud 33a
תוס' ד"ה אלא Rather it can be fulfilled by a son of a divorcee or a son of a Chalootzoh - אלא אפשר לקיומי בבן גרושה או בבן חלוצה
Summary:
An עדות שא"א יכול להזימה is only if they will receive no punishment at all.
[View / Print]
תוס' ד"ה מיבעי He requires it for what Abayeh said - מיבעי ליה לכדאביי
Summary:
We can derive מיטב by מאנס either from תחת, נתינה or כסף.
[View / Print]
תוס' ד"ה ועולא And Uloh derives it from Rovoh - ועולא נפקא ליה מדרבא
Summary:
If we assume that s'עולא ruling is limited to the three cases; the contradiction between the two גמרות will be resolved.
[View / Print]
תוס' ד"ה ניתרי Shall we warn them initially, etc. - ניתרי בהו מעיקרא כולי
Summary:
A התראת ספק is where the one who is warned is not certain that by disobeying the warning he will be transgressing.
[View / Print]
תוס' ד"ה וניתרי And let us warn them within the time of speaking - וניתרי בהו בתוך כדי דבור
Summary:
The תוך כדי דיבור requirement does not begin until the entire process of testifying and being warned is completed.
[View / Print]
תוס' ד"ה אלא פשיטא דאתרו ביה - Rather it is obvious that they warned him
Summary:
The פסוק of ונגפו אשה הרה, is where we can protect the woman by disabling one of the limbs of the aggressor.
[View / Print]
תוס' ד"ה ממאי From where do we know that being warned for a stringent matter is considered being warned for a lenient matter, perhaps he is not - ממאי דמותרה לדבר חמור הוי מותרה לדבר הקל דלמא לא הוי
Summary:
There is no logic why מותרה לדבר החמור should not be מותרה לדבר הקל, rather it may be a גזירת הכתוב.
[View / Print]